Powered By Blogger

onsdag den 29. februar 2012

Hvad skal man dog gøre...


når man ligger inde med over en halv pakke marcipan, 6 bøtter past. æggehvider og en masse chokolade ? Det skete hjemme hos os dagen før fastelavn...

Chokoladen havde nok overlevet, men de to andre ingredienser skulle bare bruges meget snart, og det blev de.

Jeg fandt en opskrift hos Himmelske kager som jeg brugte.
Marcipanen  blev rullet ud og der blev udstukket en masse runde bnde og bagte dem i ovnen i ca. 3-4 min. (150 gr.) de må ikke tage farve.
De blev sat til afkøling på en bagerist mens jeg gik igang med "guffet".
Det var super nemt at lave.
Det sværeste var at få det sprøjtet ud på bunden så de så pænt ud.


Til overtræk brugte jeg alle min rester af mørk chokolade og smeltede den
efter Mette Blomsterbergs anvisning om tempereret chokolade. (En møj langsommelig og kedelig proces) Men flotte blev de. Jeg løftede forsigtig en bund med guf på over på min palet fra Eva Trio; Sådan en fætter her:
Jeg hældte en skefuld chokolade over og lod det overskydene glide af... der var mange så chokolade nåede at blive lidt kold, og på det tidspunkt orkede jeg ikke at varme den op igen, så de sidste blev ikke så pæne.... de blev til "testboller" man skal jo også huske at prøvesmage om det overhovedet smager godt :)


Jeg tror der blev 40 små boller (4 cm i diameter) og jeg brugte næsten alt guffen og ca. 350 gr. mørk chokolade og ca. 300 marcipan.  Kaloriemæssigt tør jeg slet ikke tænke hvad de hver har "kostet" de blev bare nydt med velbehag.

Sukkerkram
Christina


Ingen kommentarer:

Send en kommentar