Powered By Blogger

mandag den 28. november 2011

Oldemor Karens Vaniliekranse


Julesmåkager... mums (men spis dem ikke varme, man får sååååå ondt i mavsen)
Jeg bruger altid min farmors opskrift som hun har fra sin mor Karen, som har den fra sine forfædre.
Jeg fristes hvert år til at prøve en opskrift med hakkede mandler i, men fortryder alligevel inden jeg går igang med at "lægge" dejen.

Olde´s opskrift er som følger:
275 gr. Mel
200 gr. Smør
150 gr. Sukker
1 Vaniliestang
½ Æg

Smøret smuldres i melet, og vaniliekornene skrabes ud i sukkeret. Sukker og mel blandes og ægget tilsættes. Dejen samles, æltes og sættes på køl i et par timer. Dejen køres på en kødhakker med kageplade (den store af stjernerne).
Stængerne skæres ud i 7 cm. store bidder som formes til en krans.
Bages i 10-12 min. ved ca. 180 grader til de begynder at få en anelse farve. Afkøles på bagerist i et par timer før de puttes i en kagedåse :)

Kagekram
Christina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar