Powered By Blogger

fredag den 25. november 2011

Mums....flødekarameller

Jeg fik langt om længe taget mig sammen til at prøve at lave flødekarameller...
i mit "voksne" liv altså.
Jeg forsøgte mig en gang som barn, med en tur på skadestuen som udfald.
Tossede mig... da karmellen endelig var færdig efter laaaang tid røren rundt skulle den flydene masse hældes i en form og med skeen skrabede vi resten ud, men intet måtte gå til spilde så jeg tog min finger og skrabede resten af den glohede masse ned i formen!
DUMT DUMT DUMT.....
4 lange timers venten på skade stuen og en lejr tur på Orø i plastikhandske.
To fingrespidser totalt hudløse i næsten 2 uger - Øv.
Heldigvis er jeg blevet klogere.

Jeg brugte en lidt hjemmegjort opskrift

125 gr. glukosesirup (Heibergs)
200 gr. Rørsukker
½ l. Piskefløde
Blandes og koges i ca. 1 time til det slipper bunden.
Jeg afsatte løbende prøver på bagepapir som røg i fryseren... pas på lige pludselig bliver den stenhård (det skete med den første portion).
Massen blev hældt på form og sat i fryseren i 1 times tid, hvorefter den blevet skåret i stykker.
Mine "bidder" blev en smule for store så næste gang vil jeg lave dem ca. 1x1 cm. i størrelsen.

Karameller og brændte mandler blev foræret til en kollega som tak for hjælpen :)

Christina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar