Powered By Blogger

tirsdag den 22. november 2011

Juleplanlægning

Hmmm... fuldtidsjob, børn og hus, og hovedet fuld af alle de ting jeg gerne ville nå i julen (uden at få den berømte julestress selvfølgelig)
Blandt andet kunne jeg godt tænke mig at nå og prøve at bage et honningkagehus.
Har google lidt rundt og fundet en opskrift som jeg tror jeg vil prøve:

400 g honning
235 g rørsukker
235 g smør
10 g potaske
2 spsk vand
1 kg mel
2 tsk stødt kanel
1 tsk stødt ingefær

Glasur til at lime huset med:
1 bæger pasteuriserede æggehvider
2-300 gr. flormelis

Tilberedning
Kog honning, rørsukker og smør sammen til en flydende masse. Lad det afkøle til den er lun. Opløs potaske med vand. Bland mel, kanel og ingefær godt.
Ælt den flydende masse sammen med melblandingen.
Lad massen hvile natten over i en lufttæt bøtte eller plasticpose i køleskabet.

Rul honningkagemassen ud i en tykkelse på ca. ½ cm. Skær stykkerne ud efter en optegnet skabelon. Stykkerne bages i ovnen ved 200 grader i 12-18 min., men hold øje med dem da ingen ovne er ens.
 
Rør æggehvider med flormelis. Glasuren skal være tyk (som RI) Lim huset sammen. Sørg for ikke at flytte på huset før du er sikker på glasuren er tør. Pynt med M&M, sukkerkugler, krymmel osv. efter alle kunstens regler.
 
Af andre ting jeg gerne vil nå i år er....
Brændte mandler - Tjek
Flødekarameller - Tjek
Juledekorationer
Småkager
Julekonfekt
Luciabrød
Hjemmelavet guffekurv til Olderne (lemoncurd, konfekt o.l.)
Pakkekalender til ungerne - Næsten Tjek
 
Mon vi når det hele.... skidt pyt hvis ikke, så når vi det nok næste år :)
 
Christina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar