Powered By Blogger

mandag den 25. juli 2011

En basisopskrift

Følgene er en grundopskrift som jeg bruger næsten alt mit kage-bageri.
Opskriften stammer oprindeligt fra "Laila´s Langelandskage" også kaldet Kanelkagen, men er ud over det blevet omdøbt adskillige gange og lavet i hundredevis af varationer.

Her er den oprindelige opskrift:

125 g. Margarine
400 g. Sukker
2 tsk. Natron
4 spsk. Kanel
½ l. Kærnemælk
400 g. Mel

Sukker og margarine røres let og luftigt, kanel tilsættes. Natronen sigtes i melet og det hele sigtes for klumper (ja det gør altså en forskel). Mel og kærnemælk tilsættes skiftevis. Der røreres i 3-5 min.
Kagen fyldes i en smurt form, med bagepapir i bunden.
Bages ved. ca 200 gr. i 25-30 (afhængig af størrelse og ovn). Evt. skrues ned til 160 efter de første 25 min hvis overfladen begynder at få for meget farve.

Dejen kan også bruges til muffins, skal så de kun bages i ca. 15 min. (Husk at fylde samme mængde dej i hver form, det giver det pæneste resultat) Der bliver ca. 28 muffins af denne portion.
Jeg gør så følgende: hvis jeg er løbet tør for kærnemælk ??? Ja så bruger jeg enten langtidsholdbar mælk, Kakaomælk, Fløde blandet med vand, rest af mælk med cremefraice el. lign.
Skal kagen bruges til bunde bruger jeg gerne olie i dejen i stedet for margarine eller halvt af hver.
Har  man ikke lyst til kanelsmagen, kan denne erstattes af 4 spsk. kakao eller 2 tsk. vanilie eller hvad man ellers har lyst til. Jeg har sågar brugt halv fløde halv appelsinjuice som også gav et godt resultat.
Det vigtigste med dejen er at den bliver rørt godt i gennem, at melet sigtes, og at dejen bages umiddelbart efter natronen er tilsat.



Kagekram
Christina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar