Powered By Blogger

mandag den 5. marts 2012

Macaroons x 2


Så fik jeg endelig taget hul på udfordringen med Macaroons.
Det var ikke så slemt endda, og de smagte fantastisk.

Den første omgang lavede jeg i forrige weekend (Grape & Claret fra sugarflair).
Den første portion "dej" mislykkedes fordi jeg fik rørt massen for meget, så det blev en ommer. Igang igen med at smutte, tørre og male mandler osv.
Anden omgang blev farvet med Sky Blue fra Wilton.


Opskriften blev modificeret lidt og endte med at være 200 mandler med skal, 350 gr. Flormelis og 150 gr. æggehvide.

Mandlerne smuttes, og tørres i ca. 10 min. ved 150 gr. - Hviderne piskes stive med den farve man ønsker at bruge. Mandler og flormelis blandes grundigt, og vendes forigtigt i æggehviderne til man opnår en ensartet masse.
Fyld dejen i en sprøjtepose og så er det bare igang... Brug en rund tyl hvis du har en (jeg brugte en Wilton nr. 12) Hold tutten i 90 graders vinkel tæt på bagepapiret og sprøjt den ønskede mængde ud.  Hvis du lige som jeg har en dårligt øjemål kan du med forden tegne cirkler på et bagepapir og bruge det som måle"ko" (vend dog bagepapiret om og spøjt på bagsiden så du ikke får streger på dine macaroons.

Et tip fra en anden blogger (husker ikke hvem :( har nemlig læst omkring 30 indlæg om macaroons)tippet er at banke bage planden en gang "hårdt" ned i bordpladen så de fordeler sig jævnt og pænt.

Macaroonsne stilles nu til tørring i alt fra 30 min. til 1,5 time, og bages herefter ved 150 gr. i ca. 15-16 min. De stilles med fordel til afkøling på en rist og skal være helt kolde før de forsigtigt fjernes fra bagepapiret.


Mine macaroons blev lagt sammen med hvid chokolade ganacsh, og de smagte vidunderligt.

Ganacshen blev lavet af 200 gr. hakket hvid chokolade der blev overhældt med 2 dl. varm (næsten kogende) piskefløde.
Lad massen stå et par minutter, og rør den herfeter ensartet. Dæk skålen med film, helt nede ved chokoflødens overflade således der ikke dannes kondens. Stil på køl i min. 4-5 timer og pisk let med et alm. piskeris for at opnå ønskede konsistens.



Det er bestem ikke sidste gang vi laver disse sukkerbasser, næste gang skal fyldet måske bare være noget andet, måske en lækker klat hjemmelavet lemoncurd ?

Kagekram
Christina

Ps. er det ikke et fint fad jeg har fået af min søde mand i bryllupsgave, jeg er bare sååå glad for det :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar